Wat is de wedergeboorte volgens de Bijbel?

Nu wij weten dat de mens een soort drie-eenheid is en bestaat uit een lichaam, ziel en geest, is het nu belangrijk om te kijken naar de wedergeboorte. Wat wordt er precies wedergeboren? En wat is de wedergeboorte? Vaak spreken mensen over ‘de wedergeboorte’, maar als je doorvraagt, weten zij niet precies wat ze bedoelen. Daarom is dit hoofdstuk erg belangrijk, omdat dit hoofdstuk een belangrijke basis legt over de wedergeboorte.

Een lichamelijke wedergeboorte?

Wat is de wedergeboorte? Wanneer ik kijk naar de Nederlandse definities en woordenboeken over de wedergeboorte, dan kom ik erachter dat het erg lastig is om een woorduitleg te geven. Vooral wanneer je nooit de wedergeboorte hebt ervaren in jouw leven. Laten wij een aantal definities bestuderen.

1. het in sommige godsdiensten gangbare idee van het lichamelijk opnieuw geboren worden na de dood.
2. Herleving, hernieuwd leven, herrijzenis, nieuwe bloei, opstanding, Palingenesis.
3. Reïncarnatie, zielsverhuizing, renaissance, wederverschijning.

Is er iets wat jou opvalt? In de meeste niet-Christelijke woordenboeken vind ik toch een beschrijving waarin het lichaam van de mens verandert of een belangrijke rol speelt. Dit komt doordat deze mensen niet beseffen dat er een geestelijke realiteit bestaat, en de mens niet alleen uit een lichaam en ziel bestaat, maar ook uit een geest. Het is dus blijkbaar moeilijk om een definitie te geven, wanneer je niet begrijpt dat de mens een geest is. Dit was ook de reden dat wij eerst keken naar de drie-eenheid van de mens, zodat wij nu weten dat de mens een geest is, een ziel heeft en in een lichaam woont.

Ik neem deze woordenboekmakers niets kwalijks. In de Bijbel was er namelijk een persoon die enorm veel kennis had over het Oude Testament van de Bijbel. Hij was een leider van de Joden, en werd ook wel de ‘leraar van Israël’ genoemd. Dit moest dus een erg wijze man zijn geweest, die grote delen van het Oude Testament uit zijn hoofd kon opnoemen. Deze leider, Nicodemus, leefde in de tijd van Jezus. Nicodemus was erg benieuwd wie Jezus was, dus hij besloot om Jezus ’s nachts op te zoeken en een gesprek met Jezus te voeren. In dit gesprek haalde Jezus het woord ‘wedergeboorte’ aan, en deze leider dacht eerst ook aan iets lichaamlijks.

Nicodemus zei tegen Hem: Hoe kan een mens geboren worden als hij oud is? Hij kan toch niet voor de tweede keer in de buik van zijn moeder ingaan en geboren worden? (Johannes 3:4)

Wanneer wij ‘wedergeboorte’ splitsen in twee woorden, dan hebben wij ‘weder’ en ‘geboorte’. Wanneer ik het heb over een geboorte, dan denkt iedereen gelijk aan zwangere vrouwen die aan het baren zijn, aan baby’s die voor het eerst ademen en huilen, aan ouders die ontroerend kijken naar hun nieuwe aanwinst, en aan de opa’s en oma’s die dezelfde dag nog op kraambezoek willen. Bij een geboorte hoort een baby. Dit geldt voor mensen, maar ook voor bepaalde diersoorten. Nicodemus hoorde Jezus ‘weder’ ‘geboorte’ zeggen. Een geboorte kende hij. Maar je kan toch niet het woord ‘weder’ voor ‘geboorte’ plaatsen? Dat kan toch niet? ‘weder’ betekent toch ‘opnieuw’? Hoe kan je nou opnieuw geboren worden?

Nicodemus dacht aan de bevalling van een vrouw. Eerst was er een baby in de baarmoeder, en vervolgens komt het baby uit de baarmoeder en is het geboren. Moet dit dan nog een keer gebeuren? Vrouwen weten hoeveel pijn het kan doen als een baby geboren wordt. Je kunt je niet voorstellen hoe het zou zijn als een volwassen man uit jou ‘geboren’ moet worden. Dat kan toch niet Nicodemus? Je kan hier toch niet aan denken? En dan ben je nog wel de leider van Israël! Ik weet zeker dat Jezus verbaasd was dat Nicodemus dacht aan een lichamelijke wedergeboorte. Jezus Zijn reactie verraadt duidelijk Zijn verwondering op dit antwoord.

Verwonder u niet dat Ik tegen u gezegd heb: U moet opnieuw geboren worden. (…) Nicodemus antwoordde en zei tegen Hem: Hoe kunnen deze dingen gebeuren? Jezus antwoordde en zei tegen hem: Bent u de leraar van Israël en weet u deze dingen niet? (Johannes 3:7-10)

Ik vind het evangelie van Johannes geweldig. In dit evangelie lees je veel over de dingen die Jezus zei en onderwees. Maar terwijl Jezus het over geestelijke dingen had, dachten de mensen alleen aan lichamelijke dingen. En dit zorgde voor veel verwarring. Johannes 3 is zo’n voorbeeld, waarbij Jezus sprak over geestelijke zaken, maar Nicodemus dacht aan aardse zaken.

Wanneer wij het in deze studie over de ‘wedergeboorte’ hebben, dan spreken wij niet over het lichaam dat opnieuw geboren wordt uit een vrouw, of over het lichaam dat in de toekomst volmaakt wordt[1]. Wanneer de Bijbel spreekt over de wedergeboorte, dan moeten wij dit vaak zien als een geboorte van de geest.

[1] De Bijbel gebruikt de wedergeboorte ook om de toekomstige werkelijkheid te beschrijven. Denk aan Mattheüs 19:28.

Een geestelijke wedergeboorte?

De wedergeboorte is dus niet lichamelijk, maar geestelijk. Laten wij eerst een eenvoudige definitie geven over de wedergeboorte, en daarna Johannes 3 verder bestuderen, waarbij Jezus aan Nicodemus uitlegt wat de wedergeboorte is.

De wedergeboorte is het moment dat de geest van de mens opnieuw tot leven komt. De mens wordt geboren uit God. De geest van de mens was dood door de zondeval en de zondige daden van de mens. Maar tijdens de wedergeboorte wordt de geest opnieuw levend. Als het ware blaast de Heilige Geest van God nieuw leven in de geest van de mens. Laten wij kijken wat Jezus hierover zegt:

Jezus antwoordde en zei tegen hem: Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u: Als iemand niet opnieuw geboren wordt, kan hij het Koninkrijk van God niet zien. (Johannes 3:3)

In de eerste plaats geeft Jezus aan dat de wedergeboorte niet een bijrol heeft in Gods koninkrijk. Jezus zei niet: ‘Nicodemus. Ik wil het hebben over de wedergeboorte. Weet dat de wedergeboorte mooi is, maar het is niet noodzakelijk.’ Nee, de wedergeboorte is cruciaal. Wanneer je niet bent wedergeboren, kan je het koninkrijk van God niet zien. Let er ook op dat Jezus begon met ‘voorwaar, voorwaar’. Jezus gebruikte duidelijke taal, en draaide er niet omheen. Wil je Gods koninkrijk zien, dan moet je wedergeboren worden, dan moet jouw geest tot leven worden gewekt. Alleen dan kan je volmaakt leven in Gods koninkrijk, met alle tekenen, wonderen en autoriteit die daarmee samen gaan. Dit kan alleen wanneer je geest leeft. Als je de wedergeboorte niet hebt meegemaakt, kan je ook niet Gods koninkrijk binnengaan. Alleen met jouw aardse lichaam komt je er niet, de geest moet geboren worden.

Maar dit zeg ik, broeders, dat vlees en bloed het Koninkrijk van God niet kunnen beërven, en de vergankelijkheid beërft de onvergankelijkheid niet. (1 Korinthe 15:50)

Ons lichaam sterft namelijk. Wij hebben een onvergankelijk lichaam nodig, en ons geest moet wedergeboren zijn. Anders kunnen wij niet de eeuwigheid bij God doorbrengen.

Nadat Jezus had gezegd dat je het koninkrijk van God niet kan zien als je niet bent wedergeboren, haalde Hij dit nogmaals aan in andere woorden.

Jezus antwoordde: Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u: Als iemand niet geboren wordt uit water en Geest, kan hij het Koninkrijk van God niet binnengaan. (Johannes 3:5)

Zie je dat Jezus nogmaals: ‘voorwaar, voorwaar’ zei? Als Jezus iets twee keer zegt, en ook twee keer zegt: ‘voorwaar, voorwaar’, dan is het erg belangrijk en waar. Jezus zegt dat je alleen het koninkrijk van God kan zien en binnengaan wanneer je bent wedergeboren. Jezus was zeer duidelijk: de wedergeboorte is erg belangrijk.

Maar wat is de wedergeboorte precies? Het is opvallend dat Jezus in vers 3 sprak over ‘opnieuw geboren’, en dit is vers 5 had vervangen met ‘geboren wordt uit water en Geest’. Voor de wedergeboorte zijn het water en de Geest dus van enorm belang. Later in dit boek zullen wij ontdekken dat het water spreekt over de waterdoop en de Geest spreekt over de doop in de Geest.

Wat uit het vlees geboren is, is vlees; en wat uit de Geest geboren is, is geest. (Johannes 3:6)

De wedergeboorte is dus een geboorte vanuit de Geest. Het is een geestelijke geboorte van de mens. Zoals wij zagen was de geest van de mens ‘dood’ door de zondeval en de zonden die iedereen heeft gedaan, en door de wedergeboorte wordt de geest van de mens weer levend. Of, in andere woorden: de geest van de mens wordt wedergeboren. Wij zagen in het vorige hoofdstuk dat de geest van de mens onze geestelijke persoonlijkheid is, waarmee wij contact kunnen maken met God en het bovennatuurlijke. Door de wedergeboorte is de relatie tussen God en de mens hersteld.

Dat de geest van de mens is hersteld, zal je ervaren direct na de wedergeboorte. Laten wij naar een aantal voorbeelden kijken.

Voorbeeld 1. Terwijl de Bijbel eerst erg lastig en moeilijk was, zal je zien dat de Bijbel steeds meer tot je begint te spreken. Wanneer je leest, zullen er teksten oplichten die God persoonlijk tot jou wil spreken.

Voorbeeld 2. Eerst genoot je misschien van de zonde. Je vond het heerlijk om naar de discotheek te gaan, te vloeken of mensen belachelijk te maken. Na de wedergeboorte zal je ervaren dat waar je eerst van genoot, je nu geen, of minder, verlangen naar hebt. Je wilt het niet meer. Bij sommigen gebeurt dit direct na de wedergeboorte, terwijl bij anderen dit een langer proces kan zijn. Maar er ontstaat een verlangen in je hart om rein en heilig voor God te leven. Naarmate de tijd verstrijkt, hoor je heiliger te leven.

Voorbeeld 3. Je ervaart God meer in jouw leven. Terwijl je ervaarde dat God voor de wedergeboorte veraf was, is God na de wedergeboorte erg dichtbij. Je ervaart Zijn nabijheid, en je leert steeds beter Zijn stem te herkennen. Je hebt een intieme relatie met God.

Laten wij verder lezen in Johannes, want Jezus was nog niet klaar met Zijn uitleg over de wedergeboorte.

Verwonder u niet dat Ik tegen u gezegd heb: U moet opnieuw geboren worden. De wind waait waarheen hij wil en u hoort zijn geluid, maar u weet niet waar hij vandaan komt en waar hij heen gaat; zo is het met iedereen die uit de Geest geboren is. (Johannes 3:6-7)

Net zoals de wind is ook de wedergeboorte niet zichtbaar. Meestal zie je niet gelijk aan iemand dat hij of zij is wedergeboren. Meestal zie je geen vlammetje op iemands hoofd en het gezicht straalt plotseling geen licht uit. Wat dat betreft is de wedergeboorte niet zichtbaar, net zoals de wind niet zichtbaar is. Maar, de wind is wel voelbaar. Ik weet niet of je wel eens met tegenwind hebt gefietst. Dan pas merk je hoe heftig de wind kan zijn. Of, misschien leef je in een gebied met veel tornado’s en stormen. Dan weet je hoeveel schade en ellende de wind kan veroorzaken. De wedergeboorte is net als de wind niet zichtbaar, maar hoort wel voelbaar en merkbaar te zijn. De mensen horen te ervaren dat jij bent wedergeboren, doordat je steeds meer op Jezus begint te lijken. Wanneer je precies hetzelfde bent voor de wedergeboorte en na de wedergeboorte, dan is er iets mis.

In de rest van dit hoofdstuk legt Jezus aan Nicodemus uit hoe je wedergeboren wordt, wat wij in het volgende deel gaan bestuderen.

Uit God geboren worden

Tijdens de wedergeboorte wordt onze geest opnieuw geboren. De Bijbel noemt dit proces ook wel: ‘Uit God geboren worden.’ De wedergeboorte wordt soms ook vertaald als: ‘van boven geboren worden.’  

Maar allen die Hem aangenomen hebben, hun heeft Hij macht gegeven kinderen van God te worden, namelijk die in Zijn Naam geloven; die niet uit bloed, niet uit de wil van vlees en ook niet uit de wil van een man, maar uit God geboren zijn. (Johannes 1:12-13)

Wij kennen twee soorten ‘geboorten’. De geboorte van een baby, en de geboorte van de geest. De baby komt gewoon uit ‘bloed’ en ‘het vlees’. Doordat de man en de vrouw samenkomen en een kind willen baren, ontstaat er een bevruchting en 9 maanden later wordt een kind geboren. De wil van de ouders is een belangrijke voorwaarde voor de bevruchting en de geboorte. Simpel gezegd, wanneer de ouders niet samenkomen zal er nooit een bevruchting zijn, en zal er daardoor nooit een kind geboren worden. Dat kan niet. Maar de geboorte uit God is anders. Je wordt uit God geboren wanneer je in de Naam van Jezus gelooft. Iemand anders kan deze geboorte niet tegenhouden, je bent niet afhankelijk van de wilsbesluiten van je ouders of andere mensen, en de geboorte uit God heeft in eerste instantie ook niets te maken met aardse zaken.

Bij de aardse geboorte begint het leven pas echt. Een baby heeft 9 maanden in de baarmoeder doorgebracht, waar het erg donker is en best saai. Moet jij je voorstellen dat je in een krappe, donkere omgeving moet verblijven voor 9 maanden lang. Dit is niet het allerleukste wat ik mij kan bedenken om te gaan doen. Niemand zou dit willen nadat je het echte leven na de geboorte hebt meegemaakt. Het leven na de geboorte is zoveel rijker dan het leven voor de geboorte in de baarmoeder. Zo is het ook wanneer je uit God geboren bent. Soms wordt er gezegd: ‘Wanneer je voor God kiest, wordt het leven zwaar. Je ontvangt allemaal strijd. Je moet vroom en bezonnen door het leven gaan, en lachen is van de duivel.’ Nee. Wanneer wij uit God geboren zijn, dan pas wordt het leven echt leuk. Net zoals het leven voor een baby pas echt begint bij de geboorte, begint ons leven pas echt wanneer wij uit God geboren zijn. Een leven met God is leuker dan een leven zonder God. De psalmist zei dat hij liever één dag in Gods aanwezigheid is, dan vele dagen ergens anders op aarde door te brengen.

Want één dag in Uw voorhoven is beter dan duizend elders; ik verkoos liever te staan op de drempel van het huis van mijn God dan lang te wonen in de tenten van de goddeloosheid. (Psalm 84:11)

De wedergeboorte is mooi, want er zal hun geheel nieuwe wereld voor je opengaan. Een wereld, vol van Gods liefde en heiligheid.

Ieder die uit God geboren is, doet de zonde niet, want Zijn zaad blijft in hem; en hij kan niet zondigen, omdat hij uit God geboren is. (1 Johannes 3:9)

Ieder die gelooft dat Jezus de Christus is, is uit God geboren; en ieder die Hem liefheeft Die geboren deed worden, heeft ook lief wie uit Hem geboren is. (1 Johannes 5:1)

En wanneer wij uit God geboren zijn, dan overwinnen wij de wereld met al haar verleidingen en zorgen, door ons geloof.

Want al wat uit God geboren is, overwint de wereld; en dit is de overwinning die de wereld overwonnen heeft: ons geloof. (1 Johannes 5:4)

De wedergeboorte wordt dus ook ‘uit God geboren’ genoemd. Dit komt doordat onze geest, die tot leven komt, tijdens de wedergeboorte samengesmolten wordt met God Zijn Geest.

Wie zich echter met de Heere verenigt, is één geest met Hem. (1 Korinthe 6:17)

Als het ware hebben wij Gods DNA ontvangen, en maken wij onderdeel uit van Gods geestelijke familie. Zoals een baby geboren wordt en de achternaam van de vader mag ontvangen, worden wij tijdens de wedergeboorte geboren in Gods familie. Wij zijn Gods kinderen geworden.

Want u bent allen kinderen van God door het geloof in Christus Jezus. (Galaten 3:26)

Net zoals het eerstgeboren kind een broertje of zusje ontvangt wanneer zijn ouders een nieuw kindje op de wereld zetten, mogen wij een broeder of zuster verwelkomen wanneer iemand de wedergeboorte ervaart. Gods familie, en de realiteit van de wedergeboorte, begint niet in de hemel. Gods familie is vandaag al op aarde, en als één grote familie mogen wij elkaar ondersteunen en helpen. Gods familie bestaat uit vele gelovigen over de gehele wereld en in verschillende denominaties en kerken.

Het startschot

Het is belangrijk om te beseffen dat de wedergeboorte niet een eindstation is. Het is een startschot. Wanneer een baby geboren wordt, dan is de baby volmaakt. De baby heeft een hoofd, twee armen, twee benen en een buik. Er komt niet een halve baby ter wereld, het is een volmaakte baby. Maar, de baby is nog niet volgroeid. De baby moet voldoende eten en drinken. Daarnaast moet de baby leren lopen, gaat hij als hij vier is naar school, en groeit hij op tot een volgroeid volwassen persoon. De geboorte is als het ware een startschot voor de mens. Het leven begint dan echt.

Bij de wedergeboorte werkt dit hetzelfde. Wanneer iemand wedergeboren is, dan is hij net tot geestelijk geboorte gekomen. Je bent in de geest volmaakt geworden, maar je moet nog een hoop leren. Het startschot is gegeven, maar je bent nog niet geestelijk volgroeid. Ik vind het prachtig hoe Paulus de goede eigenschappen van de Heilige Geest vergelijkt met een vrucht.

De vrucht van de Geest is echter: liefde, blijdschap, vrede, geduld, vriendelijkheid, goedheid, geloof, zachtmoedigheid, zelfbeheersing. (Galaten 5:22)

Wanneer je bent wedergeboren, heb je de vrucht van de Geest ontvangen, en mag je wandelen in liefde, blijdschap, vrede en de andere eigenschappen. Maar een vrucht groeit. Je hoort te groeien in deze eigenschappen. Dit doe je samen met de Heilige Geest. Bij de wedergeboorte heb je de volmaakte vrucht van de Geest ontvangen, maar deze vrucht moet nog volgroeid worden. Misschien heb je de eerste weken na jouw wedergeboorte nog erg veel moeite om in liefde te wandelen, en lukt dit bijna nooit. Na een aantal maanden wandel je steeds vaker in liefde, maar gaat het nog wel eens fout. En na weer een aantal maanden ervaar je dat het steeds makkelijker wordt om in liefde te wandelen. Vanaf het moment van je wedergeboorte beschikte je al over de vrucht van de Geest, maar hoe meer tijd je met God doorbrengt, hoe sterker en voller die vrucht in je zal groeien.

Tijdens de wedergeboorte is jouw geest volmaakt, maar niet volgroeid. Dit is de reden waarom je nog niet altijd direct wandelt in het leven die God beschikbaar heeft gesteld voor wedergeboren gelovigen. Niet omdat God je maar een deel van de wedergeboorte heeft gegeven, maar doordat jij, samen met de Heilige Geest, de vrucht van de wedergeboorte mag laten groeien. Daarom roept ook Johannes de Doper op dat wij vruchten moeten voortbrengen.

Breng dan vruchten voort in overeenstemming met de bekering. (Mattheüs 3:8)

De bekering, wat een belangrijk onderdeel is van de wedergeboorte, moet zichtbaar zijn. Het hoort zichtbaar te zijn in jouw levenswandel, in de woorden die jij spreekt en de daden die jij doet. Het gaat er niet om dat wij de wedergeboorte verdienen door de vruchten die wij voortbrengen. Het gaat erom dat wij wedergeboren zijn, en vanuit die positie mogen wij onze vruchten laten zien. Wij werken niet toe naar de wedergeboorte, wij leven uit de wedergeboorte en daardoor laten wij onze goede vruchten zien. De wedergeboorte is zichtbaar. En zoals vruchten groeien, horen wij ook te groeien in heiligheid en autoriteit, zodat wij steeds meer lijken op Jezus. Wij doen dit door in Jezus en in Zijn woord te blijven, en continu in relatie met Jezus te leven en te doen wat Hij zegt.

Ik ben de Wijnstok, u de ranken; wie in Mij blijft, en Ik in hem, die draagt veel vrucht, want zonder Mij kunt u niets doen. Als iemand niet in Mij blijft, wordt hij buitengeworpen zoals de rank, en verdort, en men verzamelt ze en werpt ze in het vuur, en zij worden verbrand. Als u in Mij blijft en Mijn woorden in u blijven, vraag wat u maar wilt en het zal u ten deel vallen. Hierin wordt Mijn Vader verheerlijkt, dat u veel vrucht draagt en Mijn discipelen bent. (Johannes 15:5-8)

Wanneer ben je wedergeboren?

In deel 2 kijken wij naar de onderdelen van de wedergeboren. In deze paragraaf wil ik alleen ingaan op wanneer wij zijn wedergeboren. Is dit alleen iets wat in de toekomst in de hemel plaatsvindt? Laten wij kijken wat de Bijbel zegt over het tijdstip van de wedergeboorte, en of dit in de hemel begint of al op aarde.

Maar toen de goedertierenheid van God, onze Zaligmaker, en Zijn liefde tot de mensen verschenen is, maakte Hij ons zalig, niet op grond van de werken van rechtvaardigheid die wij gedaan hadden, maar vanwege Zijn barmhartigheid, door het bad van de wedergeboorte en de vernieuwing door de Heilige Geest. (Titus 3:5)

Wanneer maakt God ons zalig en ervaren wij de wedergeboorte? In Titus lezen wij het woord ‘maakte’. Dit is in de verleden tijd. De wedergeboorte gebeurt dus al op de aarde, en op de aarde leven er al wedergeboren gelovigen.

Geprezen zij de God en Vader van onze Heere Jezus Christus, Die ons, overeenkomstig Zijn grote barmhartigheid, opnieuw geboren deed worden tot een levende hoop, door de opstanding van Jezus Christus uit de doden. (1 Petrus 1:3)

Ook Petrus sprak in de verleden tijd. Hij sprak tot gelovigen, die door God ‘opnieuw geboren deed worden.’ Dit was dus al gebeurd op de aarde. Hetzelfde zien wij terug in de brieven van Johannes. Johannes liet duidelijk merken dat de gelovigen op het moment dat zij op aarde waren, ‘uit God geboren zijn’. Johannes liet zien dat dit al de realiteit was van de gelovige, en dit niet pas in de toekomst zal plaatsvinden.

Ieder die gelooft dat Jezus de Christus is, is uit God geboren; en ieder die Hem liefheeft Die geboren deed worden, heeft ook lief wie uit Hem geboren is. (1 Johannes 5:1)

De wedergeboorte vindt al op aarde plaats, en begint niet pas in de toekomst in de hemel.

Wie kunnen wedergeboren worden?

Tot slot wil ik kijken wie er wedergeboren kunnen worden. Gaat dit over iedereen of over enkelen?

Want zo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat ieder die in Hem gelooft, niet verloren gaat, maar eeuwig leven heeft. (Johannes 3:16)

Johannes 3:16 spreekt over iedereen. Iedereen heeft de keuze gekregen om Jezus aan te nemen en wedergeboren te worden, of Jezus af te wijzen en voor eeuwig verloren te gaan. De keuze is aan de mens zelf. De mens moet kiezen.

Wie in Hem gelooft, wordt niet veroordeeld, maar wie niet gelooft, is al veroordeeld, omdat hij niet geloofd heeft in de Naam van de eniggeboren Zoon van God. (Johannes 3:18)

In deze Bijbeltekst lezen wij dat mensen die in geloof kiezen voor Jezus voor eeuwig gered zijn, maar mensen die niet in geloof kiezen voor Jezus al veroordeeld zijn. De keuze is aan de mens. Jezus is voor iedereen aan het kruis gegaan en Zijn genade is aan iedereen verschenen.

Want de zaligmakende genade van God is verschenen aan alle mensen. (Titus 2:11)

Die wil dat alle mensen zalig worden en tot kennis van de waarheid komen. (1 Timotheüs 2:4)

De Heere (…) wil niet dat enigen verloren gaan, maar dat allen tot bekering komen. (2 Petrus 3:9)

Want ieder die de Naam van de Heere zal aanroepen, zal zalig worden. (Romeinen 10:13)

Jezus is gestorven voor alle zonden in de wereld.

En Hij is een verzoening voor onze zonden; en niet alleen voor de onze, maar ook voor de zonden van de hele wereld. (1 Johannes 2:2)

Iedereen kan wedergeboren worden en iedereen mag het gratis geschenk van redding aannemen van God. Daarom mogen de mensen zelf kiezen. Kies ik voor de wedergeboorte en het eeuwig leven met God, of kies ik tegen God en leef ik onder het oordeel van God. Wanneer wij dit boek bestuderen, dan mogen wij weten dat iedereen van God wedergeboren mag worden. Je hoeft hier niet over te twijfelen. Het is jouw keuze om dit te ontvangen of om dit af te wijzen.

Zoals wij in de Bijbelteksten lazen, is het Gods verlangen dat iedereen ervoor kiest om de genade van God aan te nemen en dat iedereen zich bekeert en wedergeboren wordt. Dit is wat Gods wil is voor iedereen. Maar de mens houdt zelf zijn keuze in handen. Dit geldt ook voor jou. Kies jij voor God? Kies jij ervoor om wedergeboren te worden?


Lees ook: