Wat is de wedergeboorte volgens de Bijbel?

Nu we hebben vastgesteld dat de mens een drie-eenheid is, bestaande uit lichaam, ziel en geest, is het belangrijk om te kijken naar de wedergeboorte. Wat wordt er precies wedergeboren? En wat is de wedergeboorte eigenlijk? Veel mensen spreken over ‘de wedergeboorte’, maar als je doorvraagt, weten ze vaak niet precies wat ze ermee bedoelen. Daarom is dit hoofdstuk van groot belang, omdat het een fundament legt voor een goed begrip van wedergeboorte.

Een lichamelijke wedergeboorte?

Wat is de wedergeboorte? Wanneer ik kijk naar Nederlandse definities en woordenboeken, merk ik dat het lastig is om een heldere omschrijving te vinden, vooral wanneer iemand de wedergeboorte zelf niet heeft ervaren. Laten we een paar definities bekijken uit algemene woordenboeken:

  1. Het in sommige godsdiensten gangbare idee van het lichamelijk opnieuw geboren worden na de dood.
  2. Herleving, hernieuwd leven, herrijzenis, nieuwe bloei, opstanding, palingenesis.
  3. Reïncarnatie, zielsverhuizing, renaissance, wederverschijning.

Wat valt je op? In de meeste niet-christelijke bronnen ligt de nadruk op lichamelijke verandering of de verplaatsing van de ziel in een ander lichaam. Dat komt doordat deze woordenboekmakers zich vaak niet bewust zijn van de geestelijke realiteit. Ze gaan ervan uit dat de mens alleen uit een lichaam en ziel bestaat, en negeren het bestaan van een geest.

Om de wedergeboorte goed te begrijpen, moet je weten dat de mens een geest is. Daarom hebben we in het vorige hoofdstuk eerst gekeken naar de drie-eenheid van de mens. We weten nu dat de mens een geest is, een ziel heeft en in een lichaam woont. Vanuit dat inzicht kunnen we de wedergeboorte beter begrijpen.

Ik neem het deze woordenboekmakers niet kwalijk. Zelfs in de Bijbel zien we iemand die veel kennis had van de Schriften, maar het begrip ‘wedergeboorte’ niet begreep. Deze persoon was een leider van de Joden en werd zelfs ‘de leraar van Israël’ genoemd. Hij kende het Oude Testament uit zijn hoofd en werd als een wijze man beschouwd. Zijn naam was Nicodemus, en hij leefde in de tijd van Jezus.

Nicodemus was nieuwsgierig naar wie Jezus werkelijk was. Daarom besloot hij om Jezus ’s nachts op te zoeken en een gesprek met Hem aan te gaan. In dat gesprek haalde Jezus het begrip ‘wedergeboorte’ aan. Net als veel mensen vandaag de dag, dacht ook Nicodemus eerst aan iets lichamelijks.

Nicodemus zei tegen Hem: Hoe kan een mens geboren worden als hij oud is? Hij kan toch niet voor de tweede keer in de buik van zijn moeder ingaan en geboren worden? (Johannes 3:4)

Als we het woord ‘wedergeboorte’ splitsen, krijgen we ‘weder’ en ‘geboorte’. Wanneer we het woord ‘geboorte’ horen, denken we meteen aan zwangere vrouwen die aan het bevallen zijn, aan pasgeboren baby’s die voor het eerst ademen en huilen, aan ouders die ontroerd naar hun kind kijken, en aan grootouders die diezelfde dag nog op kraambezoek willen komen. Bij een geboorte hoort een baby.

Nicodemus hoorde Jezus het woord ‘wedergeboorte’ gebruiken. Het woord ‘geboorte’ kende hij wel. Maar je kunt toch niet zomaar het woord ‘weder’, dat ‘opnieuw’ betekent, ervoor zetten? Hoe kan iemand opnieuw geboren worden?

Nicodemus dacht aan een fysieke bevalling. Eerst is er een baby in de baarmoeder, dan komt het kind eruit en wordt het geboren. Moet dat dan nog een keer gebeuren? Moeders weten hoe pijnlijk een bevalling kan zijn. Je kunt je nauwelijks voorstellen hoe het zou zijn als een volwassen man opnieuw geboren moet worden. Dat is toch absurd, Nicodemus? En jij bent nota bene de leraar van Israël!

Ik kan me voorstellen dat Jezus verbaasd was dat Nicodemus dit zo letterlijk nam. Zijn reactie laat duidelijk zien dat Hij verrast was door deze misvatting.

Verwonder u niet dat Ik tegen u gezegd heb: U moet opnieuw geboren worden. (…) Nicodemus antwoordde en zei tegen Hem: Hoe kunnen deze dingen gebeuren? Jezus antwoordde en zei tegen hem: Bent u de leraar van Israël en weet u deze dingen niet? (Johannes 3:7-10)

Ik vind het evangelie van Johannes geweldig. In dit evangelie lezen we veel over wat Jezus sprak en onderwees. Wat mij opvalt, is dat terwijl Jezus sprak over geestelijke zaken, mensen vaak alleen in aardse, lichamelijke begrippen dachten. Dat leidde regelmatig tot verwarring. Johannes 3 is daar een duidelijk voorbeeld van. Jezus sprak over geestelijke waarheden, maar Nicodemus begreep het niet en dacht aan iets lichamelijks. Wanneer we het in deze studie hebben over ‘de wedergeboorte’, bedoelen we niet dat het lichaam opnieuw geboren wordt uit een vrouw, en ook niet dat het lichaam in de toekomst volmaakt zal worden[1]. Wanneer de Bijbel spreekt over de wedergeboorte, gaat het om de geboorte van de geest.

[1] De Bijbel gebruikt het woord wedergeboorte niet alleen om te verwijzen naar de geestelijke geboorte van een gelovige, maar in sommige gevallen ook om een toekomstige werkelijkheid te beschrijven. Denk aan Mattheüs 19:28.

Een geestelijke wedergeboorte?

De wedergeboorte is dus niet lichamelijk, maar geestelijk. Laten we eerst een duidelijke definitie geven van wat de wedergeboorte is, en daarna Johannes 3 verder bestuderen, waarin Jezus aan Nicodemus uitlegt wat de wedergeboorte betekent.

De wedergeboorte is het moment waarop de geest van de mens opnieuw tot leven komt. De mens wordt geboren uit God. De geest van de mens was dood door de zondeval en door zijn zondige daden. Maar tijdens de wedergeboorte blaast de Heilige Geest als het ware nieuw leven in die dode geest. De geest wordt opnieuw levend. Laten we kijken naar wat Jezus hierover zegt:

Jezus antwoordde en zei tegen hem: Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u: Als iemand niet opnieuw geboren wordt, kan hij het Koninkrijk van God niet zien. (Johannes 3:3)

In de eerste plaats maakt Jezus duidelijk dat de wedergeboorte geen bijzaak is in het Koninkrijk van God. Jezus zei niet: “Nicodemus, ik wil het hebben over de wedergeboorte. Het is iets moois, maar niet noodzakelijk.” Nee de wedergeboorte is cruciaal. Zonder wedergeboorte kun je het Koninkrijk van God niet eens zien.

Jezus begint Zijn uitspraak met “Voorwaar, voorwaar,” wat aangeeft dat Hij iets uiterst belangrijks wil benadrukken. Hij draaide er niet omheen: als je Gods Koninkrijk wilt zien, moet je wedergeboren zijn. Je geest moet tot leven worden gewekt. Alleen dan kun je leven in de volheid van Gods Koninkrijk, met alles wat daarbij hoort, zoals het eeuwig leven, tekenen, wonderen, zegeningen en geestelijke autoriteit. Dat alles is alleen mogelijk als je geest leeft. Heb je de wedergeboorte niet ervaren? Dan kun je het Koninkrijk van God ook niet binnengaan.

Maar dit zeg ik, broeders, dat vlees en bloed het Koninkrijk van God niet kunnen beërven, en de vergankelijkheid beërft de onvergankelijkheid niet. (1 Korinthe 15:50)

Door de natuurlijke, lichamelijke geboorte kunnen wij de eeuwigheid bij God niet binnengaan. Ons lichaam is sterfelijk. Om voor altijd bij God te zijn, hebben we een onvergankelijk lichaam nodig, en moet onze geest wedergeboren zijn. Zonder wedergeboorte kunnen wij de eeuwigheid niet bij God doorbrengen.

Nadat Jezus tegen Nicodemus had gezegd dat iemand het Koninkrijk van God niet kan zien zonder wedergeboren te zijn, benadrukte Hij dit nogmaals, maar dan in andere woorden:

Jezus antwoordde: Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u: Als iemand niet geboren wordt uit water en Geest, kan hij het Koninkrijk van God niet binnengaan. (Johannes 3:5)

Merk op dat Jezus opnieuw begint met: “Voorwaar, voorwaar.” Als Jezus iets herhaalt en beide keren met deze woorden begint, dan is het uiterst belangrijk en vol waarheid. Jezus maakt duidelijk dat je het Koninkrijk van God alleen kunt zien en binnengaan als je bent wedergeboren. De wedergeboorte is geen optie of aanvulling, maar een absolute noodzaak.

Wat is de wedergeboorte dan precies? Het valt op dat Jezus in vers 3 spreekt over “opnieuw geboren worden”, terwijl Hij in vers 5 zegt: “geboren worden uit water en Geest.” Dat betekent dat zowel het water als de Geest van groot belang zijn in het proces van wedergeboorte. In deel 2 van dit boek zullen we ontdekken dat het water verwijst naar de waterdoop, en de Geest naar de doop in de Heilige Geest.

Wat uit het vlees geboren is, is vlees; en wat uit de Geest geboren is, is geest. (Johannes 3:6)

De wedergeboorte is dus een geestelijke geboorte, uit de Geest van God. Zoals we eerder zagen, was de geest van de mens gestorven door de zondeval. Sindsdien heeft ieder mens gezondigd, waardoor niemand uit zichzelf in staat is om met God te leven. Maar door de wedergeboorte wordt de geest van de mens weer levend gemaakt. Met andere woorden: de geest wordt wedergeboren. In het vorige hoofdstuk zagen we dat de geest van de mens onze geestelijke identiteit is: het deel waarmee we contact kunnen maken met God en met het bovennatuurlijke. Door de wedergeboorte wordt de verbroken relatie tussen God en mens hersteld.

Dat jouw geest is hersteld, zul je direct na de wedergeboorte beginnen te ervaren. Laten we een aantal voorbeelden bekijken:

Voorbeeld 1: Terwijl de Bijbel vroeger moeilijk en onbegrijpelijk leek, zul je merken dat de Bijbel steeds meer tot je begint te spreken. Terwijl je leest, lichten er teksten op. Dit zijn woorden waarmee God persoonlijk tot jouw hart spreekt.

Voorbeeld 2: Voorheen genoot je van de zonde. Misschien vond je het heerlijk om dronken te worden, te vloeken of anderen belachelijk te maken. Maar na de wedergeboorte ervaar je dat je verlangen naar zulke dingen verdwijnt of minder wordt. Je wilt het gewoon niet meer. Bij sommigen gebeurt dit direct na de wedergeboorte, terwijl het bij anderen een proces is dat zich geleidelijk voltrekt. Er ontstaat een diep verlangen om rein en heilig voor God te leven. Naarmate je groeit in je wandel met God, hoor je heiliger te leven. Dit komt door het werk van de Heilige Geest in jou.

Voorbeeld 3: Je ervaart God op een nieuwe manier in je leven. Waar Hij voor de wedergeboorte ver weg leek, is Hij nu dichtbij. Je voelt Zijn nabijheid en leert Zijn stem steeds beter herkennen. Er ontstaat een intieme relatie tussen jou en God.

Laten we verder lezen in Johannes, want Jezus was nog niet klaar met Zijn uitleg over de wedergeboorte:

Verwonder u niet dat Ik tegen u gezegd heb: U moet opnieuw geboren worden. De wind waait waarheen hij wil en u hoort zijn geluid, maar u weet niet waar hij vandaan komt en waar hij heen gaat; zo is het met iedereen die uit de Geest geboren is. (Johannes 3:7-8)

De wedergeboorte is, net als de wind, niet zichtbaar. Meestal kun je aan de buitenkant niet direct zien of iemand wedergeboren is. Er verschijnt geen vlammetje op iemands hoofd en het gezicht straalt meestal geen bovennatuurlijk licht uit. In die zin is de wedergeboorte onzichtbaar, net zoals de wind dat is. Maar de wind is wel voelbaar.

Wie ooit met tegenwind heeft gefietst, weet hoe krachtig en vermoeiend wind kan zijn. En wie woont in een gebied met stormen of tornado’s weet hoeveel schade de wind kan veroorzaken. De wedergeboorte is net zo: je ziet het niet, maar het moet voelbaar en merkbaar zijn. Zowel voor jezelf als voor anderen. Mensen horen te merken dat jij bent wedergeboren, doordat je steeds meer op Jezus gaat lijken en wandelt in Zijn kracht en autoriteit. Als er na jouw wedergeboorte geen zichtbaar verschil is met wie je daarvoor was, dan klopt er iets niet.

In de rest van Johannes 3 legt Jezus aan Nicodemus uit hoe je wedergeboren wordt. Dat gaan we uitgebreid bestuderen in deel 2 van dit boek.

Uit God geboren worden

Tijdens de wedergeboorte wordt onze geest opnieuw geboren. De Bijbel noemt dit ook wel: “uit God geboren worden.” Soms wordt het ook vertaald als: “van boven geboren worden.”

Maar allen die Hem aangenomen hebben, hun heeft Hij macht gegeven kinderen van God te worden, namelijk die in Zijn Naam geloven; die niet uit bloed, niet uit de wil van vlees en ook niet uit de wil van een man, maar uit God geboren zijn. (Johannes 1:12-13)

We kunnen twee soorten geboorten onderscheiden: de lichamelijke geboorte van een baby, en de geestelijke geboorte van de mens. De geboorte van een baby gebeurt uit bloed en uit het vlees. Wanneer een man en een vrouw samenkomen en een kind willen, vindt er bevruchting plaats, en ongeveer negen maanden later wordt het kind geboren. De wil van de ouders speelt daarbij een belangrijke rol. Simpel gezegd: als de ouders niet samenkomen, zal er geen bevruchting plaatsvinden, en dus ook geen geboorte. Een natuurlijke geboorte is afhankelijk van menselijke keuzes.

Maar de geboorte uit God is totaal anders. Je wordt uit God geboren wanneer je gelooft in de Naam van Jezus. Deze geboorte is niet afhankelijk van bloedbanden. Niemand kan deze geboorte tegenhouden. Het is geen resultaat van een lichamelijke handeling of de beslissing van je ouders. De geboorte uit God is een bovennatuurlijke, geestelijke realiteit die begint bij geloof in Jezus Christus.

Bij een natuurlijke geboorte begint het leven pas echt. Een baby heeft negen maanden in de baarmoeder doorgebracht, wat een donkere, krappe en vrij saaie omgeving is. Stel je eens voor dat jij daar vanaf vandaag zou moeten verblijven, negen maanden lang. Dat is niet bepaald iets om naar uit te kijken. En als je eenmaal het leven buiten de baarmoeder hebt meegemaakt, zou je daar nooit meer naar terug willen. Het leven na de geboorte is zoveel rijker, kleurrijker en vrijer dan het leven ervoor.

Zo is het ook wanneer je uit God geboren wordt. Soms hoor je mensen zeggen: “Als je voor God kiest, wordt het leven zwaar. Dan krijg je strijd, moet je vroom en serieus zijn, en lachen is van de duivel.” Maar dat is niet het beeld dat de Bijbel schetst. Het leven met God is geen straf, het is een feest. Pas wanneer je uit God geboren bent, begint het echte leven. Het leven met God is juist rijker, vreugdevoller en krachtiger. Zoals een baby pas echt begint te leven na de geboorte, zo begint ons ware leven pas wanneer we geestelijk geboren worden uit God. De psalmist verwoordde dit verlangen prachtig:

Want één dag in Uw voorhoven is beter dan duizend elders; ik verkoos liever te staan op de drempel van het huis van mijn God dan lang te wonen in de tenten van de goddeloosheid. (Psalm 84:11)

De wedergeboorte is prachtig. Er gaat een hele nieuwe wereld voor je open. Een wereld vol van Gods liefde, kracht en heiligheid. Je bent dan uit God geboren.

Ieder die uit God geboren is, doet de zonde niet, want Zijn zaad blijft in hem; en hij kan niet zondigen, omdat hij uit God geboren is. (1 Johannes 3:9)

Ieder die gelooft dat Jezus de Christus is, is uit God geboren; en ieder die Hem liefheeft Die geboren deed worden, heeft ook lief wie uit Hem geboren is. (1 Johannes 5:1)

En wanneer we uit God geboren zijn, dan overwinnen wij de wereld met haar verleidingen en zorgen, door ons geloof.

Want al wat uit God geboren is, overwint de wereld; en dit is de overwinning die de wereld overwonnen heeft: ons geloof. (1 Johannes 5:4)

De wedergeboorte wordt in de Bijbel aangeduid als “uit God geboren zijn.” Dit komt doordat onze geest, die tijdens de wedergeboorte tot leven komt, wordt samengevoegd met Gods Geest.

Wie zich echter met de Heere verenigt, is één geest met Hem. (1 Korinthe 6:17)

Wij ontvangen als het ware Gods DNA en worden deel van Zijn geestelijke familie. Zoals een baby wordt geboren en de achternaam van de vader ontvangt, zo worden wij bij de wedergeboorte geboren in Gods gezin. We zijn kinderen van God geworden.

Want u bent allen kinderen van God door het geloof in Christus Jezus. (Galaten 3:26)

Net zoals een eerstgeboren kind een broertje of zusje krijgt wanneer zijn ouders opnieuw een kind krijgen, zo mogen wij een broeder of zuster verwelkomen wanneer iemand de wedergeboorte ervaart. De familie van God, en de realiteit van de wedergeboorte, begint niet pas in de hemel. Gods familie is nu al op aarde. Als één grote geestelijke familie mogen wij elkaar ondersteunen en helpen. Gods familie bestaat uit vele gelovigen over de hele wereld, verspreid over verschillende kerkstromingen.

Het startschot

Het is belangrijk om te beseffen dat de wedergeboorte geen eindstation is. Het is juist het startschot. Wanneer een baby geboren wordt, is die baby volmaakt: met een hoofd, twee armen, twee benen en een buik. Er wordt geen halve baby geboren, het is een complete en volmaakte baby. Maar de baby is nog niet volgroeid. Hij moet voldoende eten en drinken, leren lopen, gaat op vierjarige leeftijd naar school en groeit uiteindelijk op tot een volwassen persoon. De geboorte is het beginpunt van het leven. Pas daarna begint het echte leven.

Bij de wedergeboorte is het precies hetzelfde. Wanneer iemand wedergeboren wordt, komt hij tot geestelijke geboorte. In de geest ben je volmaakt geworden, maar je moet nog veel leren. Het startschot is gegeven, maar je bent nog niet geestelijk volgroeid. Paulus vergelijkt de goede eigenschappen van de Heilige Geest op een prachtige manier met een vrucht:

De vrucht van de Geest is echter: liefde, blijdschap, vrede, geduld, vriendelijkheid, goedheid, geloof, zachtmoedigheid, zelfbeheersing. (Galaten 5:22)

Wanneer je wedergeboren bent, heb je de vrucht van de Geest ontvangen en mag je wandelen in liefde, blijdschap, vrede, enzovoort. Maar een vrucht groeit. Je hoort te groeien in de vrucht van de Geest en dit doe je samen met de Heilige Geest. Bij de wedergeboorte ontvang je de volmaakte vrucht, maar die vrucht moet nog tot volle rijpheid komen.

Misschien heb je in de eerste weken na je wedergeboorte nog veel moeite om in liefde te wandelen; het lukt je bijna niet. Na een paar maanden lukt het steeds beter, al gaat het nog regelmatig mis. Na verloop van tijd merk je dat het steeds makkelijker wordt om in liefde te wandelen. Vanaf het moment van je wedergeboorte beschik je over de vrucht van de Geest. Hoe meer tijd je met God doorbrengt, hoe sterker en voller die vrucht in je zal groeien.

Tijdens de wedergeboorte is jouw geest volmaakt, maar nog niet volgroeid. Daarom wandel je niet altijd direct in het leven dat God beschikbaar heeft gesteld voor wedergeboren gelovigen. Niet omdat God jou slechts een deel van de wedergeboorte heeft gegeven, maar omdat jij, samen met de Heilige Geest, de vrucht van de wedergeboorte mag laten groeien. Daarom roept Johannes de Doper ook op om vruchten voort te brengen:

Breng dan vruchten voort in overeenstemming met de bekering. (Mattheüs 3:8)

De bekering, een belangrijk onderdeel van de wedergeboorte, moet zichtbaar zijn. Ze hoort zichtbaar te zijn in je levenswandel, in de woorden die je spreekt en de daden die je doet. Het gaat er niet om dat wij de wedergeboorte verdienen door de vruchten die we voortbrengen. Integendeel: omdat we wedergeboren zijn, mogen we onze vruchten laten zien.

We werken niet toe naar de wedergeboorte; we leven vanuit de wedergeboorte. En vanuit die nieuwe positie laten we onze goede vruchten zien. De wedergeboorte is zichtbaar. En zoals vruchten groeien, zo horen ook wij te groeien in heiligheid en autoriteit, zodat we steeds meer op Jezus gaan lijken. Dit doen we door in Jezus te blijven, in Zijn woord te blijven, voortdurend een levende relatie met Hem te onderhouden en door te doen wat Hij zegt.

Ik ben de Wijnstok, u de ranken; wie in Mij blijft, en Ik in hem, die draagt veel vrucht, want zonder Mij kunt u niets doen. Als iemand niet in Mij blijft, wordt hij buitengeworpen zoals de rank, en verdort, en men verzamelt ze en werpt ze in het vuur, en zij worden verbrand. Als u in Mij blijft en Mijn woorden in u blijven, vraag wat u maar wilt en het zal u ten deel vallen. Hierin wordt Mijn Vader verheerlijkt, dat u veel vrucht draagt en Mijn discipelen bent. (Johannes 15:5-8)

Wanneer ben je wedergeboren?

In deel 2 kijken we naar de vier onderdelen van de wedergeboorte. In deze paragraaf gaan we specifiek in op het moment wanneer wij wedergeboren worden. Is wedergeboorte iets wat pas in de toekomst in de hemel plaatsvindt? Of begint het al hier op aarde? Laten we onderzoeken wat de Bijbel zegt over het tijdstip van de wedergeboorte.

Maar toen de goedertierenheid van God, onze Zaligmaker, en Zijn liefde tot de mensen verschenen is, maakte Hij ons zalig, niet op grond van de werken van rechtvaardigheid die wij gedaan hadden, maar vanwege Zijn barmhartigheid, door het bad van de wedergeboorte en de vernieuwing door de Heilige Geest. (Titus 3:4-5)

Wanneer maakte God ons zalig en vond de wedergeboorte plaats? In Titus wordt het woord ‘maakte’ gebruikt. Dit staat in de verleden tijd. Dat betekent dat de wedergeboorte nu al op de aarde plaatsvindt. Er zijn dus gelovigen die hier en nu wedergeboren zijn.

Geprezen zij de God en Vader van onze Heere Jezus Christus, Die ons, overeenkomstig Zijn grote barmhartigheid, opnieuw geboren deed worden tot een levende hoop, door de opstanding van Jezus Christus uit de doden. (1 Petrus 1:3)

Ook Petrus spreekt in de verleden tijd. Hij schrijft aan gelovigen die al opnieuw geboren zijn. Deze wedergeboorte vindt dus op aarde plaats. Hetzelfde zien we in de brieven van Johannes. Hij maakt duidelijk dat gelovigen, terwijl zij op aarde leven, uit God geboren zijn. Het gaat hier niet om een toekomstige gebeurtenis, maar om een realiteit die nu al geldt voor iedere gelovige.

Ieder die gelooft dat Jezus de Christus is, is uit God geboren; en ieder die Hem liefheeft Die geboren deed worden, heeft ook lief wie uit Hem geboren is. (1 Johannes 5:1)

De conclusie is duidelijk: de wedergeboorte vindt op aarde plaats. Het is niet iets dat pas in de hemel begint.

Wie kunnen wedergeboren worden?

Tot slot willen we kijken wie er wedergeboren kunnen worden. Geldt dit voor iedereen, of slechts voor enkelen?

Want zo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat ieder die in Hem gelooft, niet verloren gaat, maar eeuwig leven heeft. (Johannes 3:16)

Johannes 3:16 maakt duidelijk dat het aanbod voor iedereen is. Iedereen heeft de keuze gekregen om Jezus aan te nemen en wedergeboren te worden, of om Hem af te wijzen en voor eeuwig verloren te gaan. De keuze ligt bij de mens. Hij moet zelf beslissen.

Wie in Hem gelooft, wordt niet veroordeeld, maar wie niet gelooft, is al veroordeeld, omdat hij niet geloofd heeft in de Naam van de eniggeboren Zoon van God. (Johannes 3:18)

In deze tekst lezen we dat wie in geloof kiest voor Jezus, niet wordt veroordeeld, maar gered is. Wie echter niet gelooft, is al veroordeeld, doordat hij Jezus heeft afgewezen. De keuze is aan de mens. Jezus is aan het kruis gegaan voor iedereen, en Zijn genade is aan alle mensen verschenen:

Want de zaligmakende genade van God is verschenen aan alle mensen. (Titus 2:11)

Ook de volgende verzen bevestigen dat Gods wil gericht is op alle mensen:

Die wil dat alle mensen zalig worden en tot kennis van de waarheid komen. (1 Timotheüs 2:4)

De Heere (…) wil niet dat enigen verloren gaan, maar dat allen tot bekering komen. (2 Petrus 3:9)

Want ieder die de Naam van de Heere zal aanroepen, zal zalig worden. (Romeinen 10:13)

Jezus is gestorven voor alle zonden van de wereld.

En Hij is een verzoening voor onze zonden; en niet alleen voor de onze, maar ook voor de zonden van de hele wereld. (1 Johannes 2:2)

Iedereen kan wedergeboren worden, en iedereen mag het gratis geschenk van redding aannemen dat God aanbiedt. Daarom heeft ieder mens de vrijheid om te kiezen: kies ik voor de wedergeboorte en het eeuwige leven met God, of kies ik tegen God en leef ik onder Zijn oordeel?

Je mag weten dat iedereen van God wedergeboren mag worden. Daar hoef je niet aan te twijfelen. Het is jouw keuze om dit geschenk te ontvangen, of om het af te wijzen. Zoals we in de Bijbelteksten hebben gelezen, is het Gods verlangen dat iedereen Zijn genade aanneemt, zich bekeert en wedergeboren wordt. Dat is Gods wil voor alle mensen. Maar de keuze ligt bij de mens. En die keuze geldt ook voor jou.


Lees ook: